Saturday, February 12, 2011

Tip Tabiat makan sihat untuk kesihatan


Mengambil makanan yang sihat dan tabiat makanan yang sihat dengan kombinasi makanan yang betul adalah penting untuk kesihatan fizikal dan batin anda.Bahan makanan yang diambil menentukan tahap kercergasan anda untuk aktiviti fizikal, mental dan batin.
Pengambilan makanan yang berlebihan dan tidak seimbang mengikut piramid makanan dan kekurangan aktiviti fizikal menyebabkan anda kegemukan dan menganggu kesihatan anda contohnya penyakitcardiovescular,darah tinggi,diabates dan sebagainya.Disini kami sertakan sedikit tip cara pengambilan makanan yang sihat.
Makan mengikut waktu.jangan sesekali skip waktu makan anda, jika anda tiada selera untuk makan makan sedikit snack yang sihat contohnya buah-buahan.Jika anda bercadang untuk melakukan aktiviti riadah sila makan 2-3 jam lebih awal sebelum melakukan aktiviti tersebut.
Sediakan makanan yang seimbang mengikut peratusan yang betul mengikut pramid makanan.selalu minum minuman yang cukup sekurang-kurangnya 8 glass sehari, kekurangan air menyebabkan masalah heat cramps dan kepenatan elakan minuman kopi atau minuman mengandungi caffeine
Selepas 30minit melakukan aktiviti bersukan, ambillah sedikit snack berkabohidrat dan air mineral dapat mengantikan kehilangan potassium dan sodium semasa proses berpeluh.seperti post yang lepas makanan yang kaya dengan potassium dapat membantu pembinaan oto-otot.Ambilah buah-buah seperti pisang yang kaya dengan potassium.
Makan lah supplement yang mengandungi vitamin B Complex dan lain-lain mineral untuk mengembalikan semula tenaga yang hilang, supplement  sangat bagus kerana mengandungi Vitamin B complex dan Zinc baikut untuk mental, fizikal dan batin anda.
akhir sekali ambillah makanan yang kurang kolestrol, makanlah daging yang berwarna putih seperti ayam, ikan dan banyakan pemgambilan sayur-sayuran berbagai warna.
Share This
Subscribe Here

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Site Info

Followers

Petua Seks Melayu Copyright © 2009 infinityskinsBlogger Template